donderdag 18 juni 2015

Serie gelijkenissen: het visnet

Serie: gelijkenissen - het visnet

Lezen: Mattheüs 13:47-51

Zingen: 
-
Activiteit: Vissen met een schepnetje, magneetvissen vangen en sorteren

Les: In het net werden goede en slechte vissen gevangen, en daarna van elkaar gescheiden. Zo zal het ook zijn bij de wederkomst. Waar hoor ik bij?

Link: 

Suggesties alternatieve activiteiten: 
- Vissen schilderij of mobile maken

Beschrijving:
Als inleiding op dit gezinsmoment gingen we op de tuin met een schepnetje aan de slag. De inhoud van het netje werd steeds geleegd in een emmer met slootwater en daarna met elkaar bekeken. Jammer genoeg kregen we dit keer geen visjes te pakken, meestal zwemmen er heel veel, maar dit keer was er juist geen visje te bekennen... Ondanks dat zaten we toch gelijk in het thema: 'het visnet'. 

's Middags vertelde ik het verhaal en liet met behulp van een netje en 2 verschillende soorten chips zien wat er gebeurd bij het gebruik van een 'treknet' zoals in de tijd van de Bijbel gebeurde: het net trekt alles mee, goede en slechte vissen (chips dus deze keer ;-)). Als de vissers hun net op het strand getrokken hebben, gaan ze de vissen scheiden: de goede vissen werden in vaten gedaan en de slechte vissen werden weggegooid. Zo zal het ook gaan bij de wederkomst. Na de uitleg van deze gelijkenis mochten de meiden aan de slag.

Van tevoren hadden we van papier 2 soorten visjes geknipt. Aan elk visje zat een paperclip. 
We legden een deken op de grond (de boot) en strooiden de visjes in het rond. Met een lange magneetstift mochten de meiden vervolgens om de beurt de visjes vangen. Oké, niet met een net dus zoals in de gelijkenis, maar daar waren ze 's morgens al mee bezig geweest...
Toen alle vissen gevangen waren mochten ze gesorteerd worden. Zo'n simpel spel, maar de meiden konden er geen genoeg van krijgen!  




Bij de voorbereiding bij deze serie maken we regelmatig gebruik van de boekjes 'Verborgen schatten in gelijkenissen' van M. Quist - boekjes waarin gelijkenissen aan kinderen worden uitgelegd. Voor de meiden (5 en 2 jaar) nog net iets te moeilijk, maar wel prettig bij de voorbereiding! 

Serie gelijkenissen: de Wijnstok en haar ranken

Serie: gelijkenissen - de Wijnstok en haar ranken

Lezen: Johannes 15:1-8

Zingen: 
- Blijft gij in Mij

Activiteit: Druif snoeien, wijnglazen schilderen

Les: Zoals de ranken alleen kunnen leven en vruchtdragen als ze in de wijnstok zijn, zo kunnen Christus volgelingen alleen leven en vruchtdragen als ze in Hem zijn

Link: 

Suggesties alternatieve activiteiten: 


Beschrijving:
Meestal lezen we het Bijbelgedeelte waar we bij stil willen staan eerst uit de Bijbel en daarna nog eens uit de kinderbijbel. Maar ook dit keer kon ik de gelijkenis niet terug vinden in kinderbijbels. Gelukkig konden we het ook nu wel zelf vertellen en laten zien!

Als inleiding op dit gezinsmoment namen we de meiden mee de tuin in. Daar groeit een druif die nodig gesnoeid moest worden. We knipten wat takken weg en bekeken deze daarna met elkaar: Hé, kijk eens, daar groeien al kleine mini druifjes! Zouden deze nu nog verder groeien? Nee, dacht Lydia, nu gaan ze dood. Ook jammer, nu hebben we er niks meer aan! Toen we vervolgens het Bijbelgedeelte erbij lazen en uitlegden begreep ze het heel goed! Als wij niet ín de Heere Jezus zijn, niet écht bij Hem horen dan kunnen wij ook niet leven!
Dat vind ik toch zoiets moois: als je het alleen uit de Bijbel voorlees dan gaat het vaak over de hoofdjes heen, maar laat je het zien dan begrijpen ze het ineens wel en gaat het voor hen leven!

'Vruchtdragen' bleek wel wat lastig uit te leggen aan een kleuter en een peuter, maar ik denk dat zeker Lydia de intentie ervan wel begreep. 

De noodzaak van het snoeien van de wijnranken (zodat ze meer vruchtdragen) hebben we achterwege gelaten. De spanningsboog van de meiden was hiervoor te kort, en dus besloten we dat het tijd werd voor de creatieve verwerking: een wijnglas beschilderen met glasverf (kleine stipjes zetten met een wattenstaafje). Dit vonden ze helemaal geweldig en ze waren reuze trots op het resultaat!

's Avonds bespraken manlief en ik nog het gezinsmoment. Hoewel zeker Lydia er best veel van leert kregen we de indruk dat Lydia zó uitkijkt naar de creatieve verwerking dat ze het liefst het Bijbelgedeelte een beetje 'afraffelt'. Natuurlijk is het prima dat ze geniet van de tijd samen en het knutselen, maar we vonden het jammer dat het Bijbelgedeelte daardoor minder landt dan we zouden willen. Daarom besloten we dit de volgende keer met hen te bespreken en een paar kleine dingetjes aan te passen. Zo leggen we bijv. de spullen voor de verwerking niet meer in het zicht zodat ze daar niet meer door afgeleid wordt met de vraag 'wat gaan we dóén?!?!
Ook houden we meer een vaste structuur aan: een inleiding (liefst door iets te laten zien), Bijbelgedeelte lezen en vertelling, zingen, creatieve verwerking met iets lekkers erbij, afsluiting. We hopen dat het zo beter zal gaan!