vrijdag 14 november 2014

Welkom!

Welkom op deze blog!

Mijn naam is Tineke, moeder van 2 meiden (nu ruim anderhalf en vierenhalf). In maart 2015 hopen we ons 3e kindje te krijgen.

Ik werk 12 uur per week als activiteitenbegeleider op een dagbehandeling voor ouderen met dementie en hoewel m'n werk me veel voldoening en plezier geeft, geniet ik het meeste van de activiteiten die we doen als gezin. Over allerlei uiteenlopende dingen die ons bezig houden schrijf ik op de blog "Onder de knotwilg", op deze blog wil ik graag schrijven over de gezinsmomenten die we als gezin met elkaar houden. Gezinsmomenten rondom de Bijbel.

We zijn zelf ruim een jaar geleden begonnen met deze gezinsmomenten, meestal op zaterdagavond, als voorbereiding op en toeleven naar de zondag.

Wat begon als een zoektocht naar een manier om samen met onze kinderen stil te staan bij Bijbelse geschiedenissen, thema's en begrippen leidde tot iets wat we, elke week weer, als erg waardevol ervaren.
Tijdens de gezinsmomenten proberen we op een ongedwongen manier stil te staan bij wat de Bijbel ons te zeggen heeft. Door hier steeds een praktische verwerking aan te koppelen in de vorm van bijvoorbeeld een spel of door iets te knutselen proberen we het onderwerp van de week aan de ene kant te verduidelijken en aan de andere kant ook te integreren in het dagelijks leven. Als je iets gemaakt hebt kun je daar ook nog regelmatig op terug grijpen: "weet je nog dat..."

De voorbereiding op de gezinsmomenten doen we (mijn man en ik) samen: van tevoren bedenken we welk thema of welke geschiedenissen we de komende tijd willen behandelen.
In de week voorafgaand aan het gezinsmoment bestuderen we samen dit onderwerp in de Bijbel, met behulp van de kanttekeningen en/of een andere verklaring. De praktische verwerking wordt meestal door mij gedaan: het bedenken van een spel, knutsel uitje of wat dan ook.
De uitvoering van het gezinsmoment doen we vervolgens met elkaar en bestaat altijd uit het lezen van het Bijbelgedeelte (meestal doen we dit bij het Bijbellezen na het eten, voorafgaand aan het gezinsmoment), een vertelling of het voorlezen uit de kinderbijbel, een praktische verwerking, zingen en bij het naar bed gaan van de meiden komen we er ook in het gebed op terug. Op zondagmiddag kleuren de meiden meestal nog een bijpassende kleurplaat waarbij we nog eens terug grijpen op het gezinsmoment.

Inmiddels zijn de gezinsmomenten niet alleen momenten waar wij, maar zeker ook de meiden naar uitkijken: de tijd en energie die we hieraan besteden is zó waardevol!

Omdat ik regelmatig vragen krijg over de invulling van (met name) de praktische verwerking van de gezinsmomenten (vragen mbt creatieve ideeën etc.) wil ik op deze blog de gezinsmomenten met jullie delen. Heb je zelf ideeën of aanvullingen dan hoor ik die graag!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten